Emily Marchal (15)
Een eenakter uit de serie 'Angst en ellende van het Derde Rijk'
Brecht schreef deze eenakters tegen de opkomst van het fascisme in de
jaren '30.
Een joodse vrouw van een arts in Frankfurt verlaat haar man, huis en haard. Ze neemt telefonisch afscheid van vrienden en ze neemt zich voor haar man te zeggen waar het op staat (dat hij een angsthaas en een hielenlikker is). Maar in het uur van de waarheid spaart ze hem.
Eerst komt het vreten dan de moraal!
Uitgaande van de stelling, discriminatie begint aan de keukentafel,
wellicht is dezezelfde keukentafel een plek waar het aangepakt kan worden.
De teksten van Bertolt Brecht geschreven in de dertiger jaren met de
opkomst van het fascisme uit Angst en Ellende van het derde rijk. De tekst
worden integraal gespeeld door jonge mannen en vrouwen tussen de 12 en 15 jaar.
Ik hoop door deze werkwijze te kiezen, dat de jonge mensen, acteurs/actrices en
publiek zich bewust(er) worden wat er zich in die tijd afspeelde.
Brecht Eugen Berthold Friedrich (Bertolt) Brecht (Augsburg,
10 februari
1898 — Berlijn,
14 augustus
1956) was een Duits
dichter, (toneel)schrijver, toneelregisseur en literatuurcriticus. Zijn werk was sterk
politiek geëngageerd. Brecht wordt gezien als de grondlegger van het episch
theater. Hij werkte veel samen met de componisten Hanns Eisler
en Kurt Weill.
In 1933 vluchtte Brecht uit Duitsland en kwam na omzwervingen in de Verenigde
Staten terecht. Hier zou hij later vervolgd worden wegens
anti-Amerikaanse activiteiten, waarna hij vertrok naar Oost-Berlijn
Episch theater Brecht geeft zijn eigen invulling aan het episch
theater. Hij wil zijn publiek aan het denken zetten. In zijn werk staat niet de
emotie centraal, maar de ratio. Brecht wil niet dat zijn publiek zich
gepassioneerd laat meeslepen door een verhaal, hij wil hen vooral laten
nadenken over en bewust maken van menselijke en maatschappelijke verhoudingen.
In de gedachte van Brecht zijn mensen vooral een product van de menselijke
verhoudingen, de maatschappij. Omdat mensen de maatschappij zelf maken, kunnen
ze die ook veranderen. De mensen worden geboren in van hun wil onafhankelijke
verhoudingen, maar schrijven op hun beurt wel geschiedenis. Met het episch
theater wil Brecht maatschappelijke, en dus ook menselijke, relaties in hun
realiteit en ruwheid tonen. Hij wil niet een van de werkelijkheid losstaande
realiteit creëren door zaken zoals zaal- en lichteffecten, een te grote
inleving. Hij wil wel vragen stellen bij de zich ontwikkelende gebeurtenissen,
zowel op theatraal als maatschappelijk vlak.
Ik verwacht van deze keuze, dat ik via jongerentheater de jongeren weet
te bereiken en in het mooiste geval inzicht te geven uit en van die tijd en in
het allermooiste geval hun denken en handelswijze te beïnvloeden. Ook hier zal
tijdens het proces moeten blijken of mijn ideeën aanslaan zowel bij de jonge
acteurs/actrices als bij het te verwachten publiek. Het is in principe een
theaterproductie maar wil niet uitsluiten dat er (live) muziek insluipt, maar
het zal altijd een combinatie worden tussen beide disciplines.
Er werd 10 keer gespeeld op verschillend locaties in Wijk bij
Duurstede e/o.
Ik heb gekozen, mede gevoed door de stelling, voor huiskamertheaters,
bibliotheek, gemeenteraad en museum.
In de eerste jaren van zijn vlucht voor de nazi's, tussen 1934 en 1938,
schreef Bertolt Brecht (1898-1956) een serie van negenentwintig korte en
langere toneelscènes die hij de verzameltitel 'Furcht und Elend des dritten
Reiches' meegaf, 'Angst en ellende van het Derde Rijk'. Het zijn dagstaten van
de heimwee, ze vormen de boekhouding van zijn razernij, de logboeken van zijn
wanhoop over wat er met Duitsland onder Hitler en zijn trawanten gebeurde.
Mensen die achtergebleven waren stuurden hem krantenknipsels, korte berichten,
foto's en andere stomme getuigenissen van het dagelijks leven onder het
hakenkruis. De scènes zijn daarvan het resultaat.
In april/mei 2012 worden er opnieuw delen gespeeld uit Angst en ellende van het Derde Rijk o.a bij de opening van het Nieuwe Revius en op 4 mei. Daarnaast zijn de huiskamer voorstellingen gehandhaafd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten